Onkopolisa
 

Warzywa naturalnym sposobem walki z rakiem?

Szacuje się, że ok. 30% nowotworów powstaje na skutek nieprawidłowego odżywiania. Mimo to wielu z nas zapomina jak wielki wpływ na nasz stan zdrowia ma odpowiednia dieta. Badania otwarcie pokazują jakie grupy produktów podwyższają ryzyko zachorowania, są to m.in. słodkie napoje, przetworzone jedzenie, nadmierna ilość soli w potrawach, czy duża ilość spożywanego czerwonego mięsa. Ale czy istnieją badania potwierdzające dobroczynne działanie zdrowej diety? Odpowiedź brzmi – tak. Odpowiednia dieta, bogata w produkty pochodzenia roślinnego, kontrolowanie masa ciała i aktywność fizyczna mogą zapobiec nie tylko nowotworom, ale również zawałom serca i cukrzycy.

Dlaczego przeciwutleniacze?

Niezwykle ważnym elementem naszej diety są przeciwutleniacze, takie jak witamina C, witamina E, likopen czy beta-karoten. Naukowcy sugerują, że ludzie którzy spożywają posiłki bogate w warzywa i owoce, posiadają niższe ryzyko zachorowania na nowotwór. Przeciwutleniacze (inaczej zwane antyoksydantami) to substancje, które mają zdolność usuwania wolnych rodników tlenowych odpowiedzialnych za uszkodzenia białka i DNA w komórkach. Reaktywne i toksyczne wolne rodniki są produktem ubocznym procesów biochemicznych związanych z oddychaniem, zachodzących w naszych komórkach. W dużym uproszczeniu można przyjąć, że antyoksydanty naprawiają w ludzkim organizmie szkody spowodowane przez wolne rodniki.

Czosnek – niekoniecznie pachnący lek na całe zło

Każdy z nas, przynajmniej raz w życiu, zmuszony był podczas przeziębienia do spożywania czosnku. Mimo, iż jego naturalny zapach odstrasza wielu, to właśnie ten zapach jest jego największym atutem. Powodem nieprzyjemnej woni jest wytwarzany przez czosnek związek siarki, który poza intensywnym zapachem, cechuje się również właściwościami zatrzymującymi substancje rakotwórcze powstające w organizmie, m.in. zabija komórki nowotworowe oraz przyśpiesza regenerację DNA. Więcej dowodów? Czosnek zwalcza bakterie takie jak Helicobacter pylori – nieodłącznie związane z nowotworem żołądka oraz okrężnicy. Warto wiedzieć: aby jak najlepiej wykorzystać zdrowotne właściwości czosnku przed gotowaniem obierz i posiekaj go, a następnie odczekaj 15-20 minut. W tym czasie czosnek uaktywni zawierające w sobie enzymy oraz zacznie uwalniać związki siarki, które mają ochronny wpływ na organizm.

Pomidory – pełna potencjału broń przed nowotworem

Czerwony kolor pomidorów jest wynikiem likopenu - silnego przeciwutleniacza, który najbardziej skoncentrowany jest w pomidorach. Badania wskazują, iż dieta bogata w likopen znacznie zmniejsza występowanie raka prostaty. Ponadto w testach laboratoryjnych likopen hamował rozrost komórek nowotworowych, które pojawiły się w piersi, płucach i macicy. Magiczny przeciwutleniacz chroni organizm przed nowotworem ze względu na pobudzenie układu odpornościowego człowieka. Warto wiedzieć: najlepszym sposobem na wykorzystanie w pełni właściwości pomidora jest jedzenie go w formie przetworzonej, gotowanej, jako sok pomidorowy, czy też sos do pizzy. Dodatkowo potrawy stworzone na bazie pomidorów i olejów zwiększają dostępność likopenu w daniach. Chcesz więcej? Jadaj arbuzy, różowe grejpfruty oraz czerwone papryki, podobnie jak pomidory zawierają dużo likopenu!

Marchew, ugotowana jest lepsza

Jednym z najpopularniejszych wśród dzieci i dorosłych warzyw jest marchew, która zawiera w sobie niezwykle wiele składników odżywczych wspomagających walkę z rozmaitymi chorobami. Zawiera ona m.in. beta karoten - przeciwutleniacz, który chroni błony komórkowe przed uszkodzeniem oraz spowalnia wzrost komórek rakowych. Marchewka jest pełna również innych witamin i aktywnych składników, które mogą ochronić organizm przed rakiem jamy ustnej, rakiem przełyku, czy też żołądka. Niektóre badania wskazują, że marchew chroni przed nowotworem szyjki macicy, być może dlatego, że zawiera przeciwutleniacze, które mogą zwalczyć wirus brodawczaka ludzkiego (HPV) będący przyczyną raka szyjki macicy. Warto pamiętać: gotowana marchew zawiera w sobie więcej przeciwutleniaczy, niż marchew surowa.

Szpinak – źródło karotenoidów

Szpinak jest bogatym źródłem luteiny, która usuwa z organizmu niestabilne cząstki, zwane wolnymi rodnikami, zanim zaczną one jemu szkodzić. Poza szpinakiem można ją również znaleźć w innych, ciemnozielonych warzywach liściastych. W połączeniu z wymienionymi wartościami odżywczymi szpinaku należy jeszcze wspomnieć o kwasie foliowym i błonniku, które tworzą z tego warzywa godnego przeciwnika do walki z niejednym nowotworem. Kwas foliowy pomaga organizmowi produkować nowe i naprawiać uszkodzone komórki DNA.

Brokuły pełne mocy

Brokuły, jak i inne warzywa kapustne (m.in. kalarepa, kalafior, kapusta, brukselka), zawierają związki zwane glukozynolanami czyli substancje zawierające siarkę. Glukozynolany w trakcie trawienia są rozkładane do związków, które w badaniach laboratoryjnych wykazywały silne działanie hamujące proces nowotworowy poprzez zapobieganie tworzeniu się naczyń krwionośnych, które odżywiają raka. Brokuły oraz warzywa kapustne mogą być skutecznymi pomocnikami w zapobieganiu zachorowaniu na raka jamy ustnej czy też raka przełyku i żołądka.

Truskawki najlepszym przeciwutleniaczem

Kiedy wymieniamy naturalne produkty mające działanie przeciwrakowe, to na ich szczycie są właśnie truskawki. Badania pokazują, że mogą zapobiegać one nie tylko chorobom serca, trudnościom z pamięcią, ale również nowotworom. Naukowcy potwierdzają, iż ekstrakt z truskawek oraz jeżyn ma znaczny wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwór jelita grubego. Truskawki są bogate w przeciwutleniacze takie jak witamina C i kwas elagowy (organiczny związek chemiczny występujący w żółci i wielu roślinach). Testy laboratoryjne pokazują, że kwas elagowy ma właściwości aktywujące enzymy, które niszczą substancje rakotwórcze. Truskawki i jagody zawierają również flawonoidy (organiczne związki chemiczne występujące w roślinach pełniące m.in. funkcję barwnika), które odpowiedzialne są za hamowanie enzymów niszczących nasze DNA i są ściśle powiązane z rakiem płuc. Poza truskawkami i jagodami, warto spożywać również maliny, jeżyny, jagody i żurawinę. Z kolei borówki zawierają antocyjany (naturalne barwniki roślinne), które zmniejszają stany zapalne. Wszystkie owoce z grupy borówek zmniejszają ryzyko zachorowania na raka płuc, jamy ustnej, przełyku oraz raka żołądka.

Pełne ziarno na zdrowie!

Kupując pieczywo pamiętaj o różnicach między produktami – białe pieczywo nie może równać się ani rodzajem ziarna, ani smakiem z pieczywem pełnoziarnistym. Produkty pełnoziarniste dostarczają organizmowi mnóstwo błonnika. Dieta pełna składników pełnoziarnistych, zawiera w sobie wiele substancji, które mogą przeciwstawić się komórkom rakowym, albo zapobiec ich namnażaniu. Tego typu dieta w połączeniu z odpowiednimi tłuszczami ma dobroczynny wpływ na cały organizm.

Więcej informacji o zasadach zdrowego żywienia i dietach możesz uzyskać korzystając z Infolinii medycznej dostępnej w ramach Pomocy medycznej profilaktycznej w ubezpieczeniu Onkopolisa.

Materiał przygotowany przez firmę Europ Assistance Polska na podstawie artykułu: Seven (Easy to Find) Foods That May Help Prevent Cancer, Elizabeth Lee, 2016 oraz w oparciu o informacje zawarte na stronie http://onkologia.org.pl/dieta/

Konsultacja medyczna – Jacek Gleba, Lekarz Medycyny Rodzinnej.

Ikona Facebook

Santander Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą ul. Inflancka 4b, 00-189 Warszawa, NIP 2090001167, KRS 0000310719; Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Kapitał zakładowy i wpłacony: 27 000 000 PLN.

Santander Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A. z siedzibą ul. Inflancka 4b, 00-189 Warszawa, NIP 2090001173, KRS 0000310692; Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Kapitał zakładowy i wpłacony: 24 250 000 PLN.

Ważne telefony i adresy

  • Obsługa klienta, reklamacje

801 888 188 lub 22 557 44 71
Infolinia czynna w dni robocze,
w godz. 8:00 - 20:00

lub na adres e-mail
  obsluga.klienta@aviva.pl

  • Zgłoszenie roszczenia

801 888 188 22 557 44 71
Infolinia czynna w dni robocze,
w godz. 8:00 - 20:00

  • Centrum Alarmowe
    dla ubezpieczenia NA PODRÓŻ

22 205 50 95

dla ubezpieczeń podróżnych w ramach kart kredytowych:

22 205 50 51

  • Informacja o ofercie i zawarcie umów ubezpieczenia

1 9999 61 81 19999
Infolinia czynna w dni robocze,
w godz. 8.00 - 19.00

  • Inspektor Ochrony Danych:

Gracjan Szczombrowski
inspektordanych@santander.aviva.pl

* opłata zgodna z taryfą danego operatora

Ubezpieczenia

Ubezpieczenie turystyczne Ubezpieczenie turystyczne

Poczuj się bezpiecznie – niezależnie od tego, gdzie podróżujesz.

Jeżeli wybierasz się w podróż zagraniczną i potrzebujesz ochrony ubezpieczeniowej wybierz ubezpieczenie Na Podróż.

Kup
NNW Dla Bliskich Dla Bliskich

Finansowe wsparcie dla Twojej rodziny i najbliższych

Zamów kontakt

Administratorem danych osobowych jest Santander Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., które przetwarza dane osobowe w celach i na zasadach określonych w Polityce Prywatności.

Logowanie dla klientów indywidualnych i firm